Ako verejnosť aj pozvať, aj vyberať riaditeľa školy za zatvorenými dverami

Február 2024

V Transparency International dlhodobo kritizujeme celoslovensky rozšírenú prax výberu riaditeľov škôl za zatvorenými dverami. Rodičia, učitelia, ale aj širšia verejnosť sa tak často dozvedia iba verdikt, koho rada školy vybrala, no už nie na základe akej vízie, kritérií či v čom protikandidátov prevýšil. 

Potešilo nás preto, keď nás zástupcovia pedagógov prizvali na výberové konanie riaditeľa známeho bratislavského Gymnázia Ladislava Novomestského a jeho zriaďovateľ Bratislavský samosprávny kraj s účasťou verejnosti súhlasil. Dôvodom boli aj pochybnosti časti učiteľov a rodičov, či konanie prebehne férovo, keďže končiaci riaditeľ Norbert Kyndl otvorene agitoval za svojho zástupcu. 

Ani toto výberové konanie, žiaľ, nemožno označiť za príklad transparentnosti. Výberová komisia, ktorú tvoria prevažne členovia rady školy, obmedzila napokon účasť verejnosti iba na prezentácie dvoch prihlásených kandidátov, kladenia otázok sa už zúčastniť nemohla. Rada školy ani župa nezverejnili ani podrobnosti o kritériách výberu, hlasovaní členov či zápisnicu z konania. 

Na otázku, či má takýto postup oporu v prijatých zásadách výberu riaditeľov škôl, sa predseda rady školy Peter Janči odvolal všeobecne iba na zákon. Ten je však len veľmi všeobecný a podrobnosti procesu výberových konaní neurčuje. Dôsledkom takéhoto prístupu je, že pri väčšine výberových konaní po celom Slovensku nie je verejnosť vpustená ani len na tie prezentácie.

Na spomínanom bratislavskom gymnáziu sa napokon nového riaditeľa už druhýkrát vybrať nepodarilo (ani jeden z kandidátov nezískal dosť hlasov) a konanie sa tak bude musieť opakovať. Aktivita časti učiteľov aspoň čiastočne pomohla zvýšiť verejnú kontrolu výberového konania. Jeho férovosť a odbornosť však zo zverejnených informácií posúdiť nemožno (konanie by nemalo byť hlasovaním sympatií, ale výberom na základe jasných a verejných kritérií). 

Pripustiť zároveň treba, že otvorenie aspoň časti konania aj verejnosti je na slovenské pomery stále nadštandardom. Zo strany štátu pritom, žiaľ, prichádzajú v tomto čase presne opačné signály, keď aktuálna vládna garnitúra na transparentné výberové konania naprieč celou verejnou správou v podstate úplne rezignovala a opäť presadzuje koristnícky prístup politických nominácií. 

Školy ani ich zriaďovatelia by sa však podľa nás takýmto prístupom určite inšpirovať nemali. Manažérske či pedagogické predpoklady riaditeľov môžu mať totiž zásadný vplyv na smerovanie školy, kvalitu jej vzdelávania či efektivitu pri nakladaní s verenými zdrojmi. A to by malo byť záujmom naozaj nás všetkých.