Zvykne sa označovať aj severským názvom ombudsman. Je nezávislým orgánom, ktorého hlavnou náplňou činnosti je ochrana základných práv a slobôd fyzických a právnických osôb v konaní pred orgánmi verejnej správy a ďalšími orgánmi verejnej moci, ak je ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom (článok 151a ods. 1 Ústavy SR).
V ľudskej reči to znamená, že ombudsman môže konať v prípadoch, kedy (najmä) štátne alebo samosprávne orgány pochybili. Či už tým, že nekonali alebo konajú v rozpore so zákonom.
Verejný ochranca práv síce nedisponuje prostriedkami na priamu nápravu (nemôže orgánu prikázať konať nejakým spôsobom), avšak silou svojej autority a poukázaním na problém môže dopomôcť k riešeniu. Orgány verejnej moci sú navyše povinné poskytnúť mu pomoc pri prešetrovaní potenciálneho porušenia zákona.
V akých prípadoch sa teda možno na ombudsmana obrátiť?
Zjednodušene ide o prípady, kedy existuje konanie, v ktorom dochádza k porušovaniu práv alebo slobôd. Či ide o právnickú alebo fyzickú osobu nie je rozhodujúce. Môže teda ísť o situácie na polícii, vo väzenskej oblasti, cudzineckej agende, školstve, sociálnoprávnej ochrane, poskytovania zdravotnej starostlivosti, katastrálnej agendy, prístup k informáciám, stavebné konania a územné plánovanie, oblasť ochrany životného prostredia, voľby, prieťahy v súdnom konaní alebo ochrana iných ľudských práv (napr. menšiny, právo na vyjadrovanie, združovanie a pod.).
Naopak, ombudsman nemôže konať v prípadoch súkromnoprávnych sporov. Teda nedohliada na dodržiavanie zákona v pracovnoprávnych vzťahoch, rodinné spory, či susedské vzťahy. Z jeho kompetencie sú vyňaté aj súdy v ich rozhodovacej kompetencií (t.j. nie prieťahy v konaní), prokuratúra a tiež diskriminácia, ktorá spadá pod kompetencie Slovenského národného strediska pre ľudské práva.
Uveďme si teda aj praktické prípady, ktoré môžu lepšie ilustrovať konkrétne životné situácie. Ak je Vaše dieťa v škole šikanované a škola voči tomu nezabezpečuje dostatočné prostriedky nápravy, môže verejný ochranca práv zakročiť. Rovnako v prípade, ak ste podali žiadosť na úrad a ten napriek uplynutiu lehoty nekoná. Ombudsman ale môže riešiť aj prípad, kedy zdravotná poisťovňa zo systému verejného zdravotného poistenia neuhrádza platby, na ktoré existuje nárok.
Ako teda môže verejný ochranca práv pomôcť?
V prvom rade môže ombudsman prípad komplexne prešetriť. Pokiaľ sa obrátite so svojou žiadosťou o pomoc napríklad na Transparency International Slovensko, pomôcť Vám vieme iba na základe verejne dostupných informácií a najmä medializovaním prípadu. Verejný ochranca práv však môže akúkoľvek verejnú inštitúciu požiadať o súčinnosť a poskytnutie podkladov.
Na základe týchto podkladov následne vie komplexne vyhodnotiť, či došlo k porušeniu práv a slobôd občanov a ak áno, vie na tento problém upozorniť a požadovať od príslušného orgánu nápravu. Zároveň vie podať podnet na riešenie nadriadenému orgánu, v závislosti od konkrétnej situácie.
Treba však poznamenať aj to, že verejný ochranca práv Vás nemôže zastupovať v konkrétnom konaní.
Jeho dôležitou kompetenciou je tiež možnosť predložiť Ústavnému súdu Slovenskej republiky návrh na začatie konania podľa čl. 125, ak všeobecne záväzný právny predpis porušuje základné právo alebo slobodu priznanú fyzickej osobe alebo právnickej osobe.
Ide o národný antidiskriminačný orgán a národnú inštitúciu na podporu ľudských práv na Slovensku. Môže pomôcť v prípadoch, kam kompetencie verejného ochrancu práv nesiahajú (napr. v súkromnoprávnych sporoch – t.j. diskriminácii v pracovnoprávnych záležitostiach, poskytovaní služieb alebo v oblasti vzdelávania).
Čo stredisko robí?
Na rozdiel od väčšiny ostatných inštitúcií, ktoré majú dohľadovú a kontrolnú právomoc, SNSĽP priamo zastupuje účastníkov v konaniach, keď došlo k porušeniu ich práva na rovnaké zaobchádzanie. Inými slovami, pokiaľ hľadáte právnu pomoc pretože ste boli diskriminovaní (neboli Vám poskytnuté rovnaké podmienky ako iným), môžete sa obrátiť na SNSĽP.
Podanie je možné spraviť písomne na pracoviskách v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach alebo Žiline, osobne v sídle SNSĽP alebo e-mailom na info@snslp.sk.
Čo by mal podnet obsahovať?
V prvom rade by ste sa mali sústrediť na to, aby Vás mohlo stredisko spätne zastihnúť. Zároveň by ste mali čo najpodrobnejšie opísať situáciu, ktorú považujete za diskriminačnú a poskytnúť čo najväčšie penzum dôkazov.
Vždy preto uveďte:
- Vaše meno a priezvisko,
- označenie konkrétnej fyzickej alebo právnickej osoby, o ktorej píšete,
- presný opis veci, ktorej sa žiadosť týka,
- čoho sa domáhate,
- kópie dokladov, ktoré preukazujú Vaše tvrdenia.
Stredisko je povinné zachovávať mlčanlivosť o všetkých informáciách, o ktorých sa od Vás dozvie. Môžete zároveň požadovať, aby bola pri preverovaní podnetu utajená Vaša totožnosť.
Kedy sa na stredisko obrátiť?
Prípady, ktoré spadajú pod definíciu diskriminácie opisuje zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon).
Dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania spočíva v zákaze diskriminácie z dôvodu pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti.
Príkladmo teda ide o situácie, keď Vaše dieťa nevzali do školy pre jeho príslušnosť k etnickej skupine (napriek tomu, že splnilo kritériá na prijatie), v práci nemôžete požívať rovnaké výhody ako iní kolegovia (napriek tomu, že spĺňate rovnaké podmienky) alebo pri prideľovaní nájomných bytov bol uprednostnený iný uchádzač (ktorý podmienky nespĺňa), napriek tomu, že Vy ste splnili podmienky.
Stredisko zároveň poskytuje vzdelávanie v oblasti prevencie pred diskrimináciou.
Úrad s veľmi zložitým názvom býva občas označovaný aj ako úrad na ochranu whistleblowerov, čo je anglický termín pre rovnakú problematiku. Jeho základnou náplňou je poskytovanie pomoci občanom, ktorí sa rozhodli poukázať na nekalé praktiky, o ktorých sa dozvedeli na svojom pracovisku.
Nemusí ísť iba o zamestnancov, ale môže ísť aj o osoby pracujúce na dohodu (tzv. brigádnikov) alebo stážistov, či iné obdobné pozície, dokonca aj dobrovoľníkov. Podanie musí byť vždy urobené v dobrej viere, teda nesmie byť zneužívané napr. ako pomsta voči zamestnávateľovi.
Zamestnávateľ môže byť nielen verejná inštitúcia ale aj súkromná osoba (napr. nadnárodná korporácia, ale aj miestny živnostník).
Ak ste sa teda dozvedeli o protiprávnom konaní inej osoby, ale nesúvisí to s výkonom Vašej práce, úrad nie je príslušnou osobou. Treba svoje podanie smerovať na orgány činné v trestnom konaní, ktoré vyhodnotia, či o aký typ porušenia ide. Ak ste sa s nekalosťami stretli na pracovisku, úrad je to správne miesto pre Vás.
Čo sú to ale nekalé praktiky?
Ide o situácie, kedy zamestnávateľ porušuje zákon v intenzite, ktorá presahuje záujem jednotlivca. Ide teda o prípady korupcie, porušovania zákona, ktoré dosahuje intenzitu iného trestného činu alebo správneho deliktu. Podľa závažnosti protispoločenského konania sa preto podania rozlišujú na oznámenia alebo kvalifikované oznámenia.
Oznámenie možno podať aj anonymne.
Ako mi môže úrad pomôcť?
Základným rámcom ochrany podľa zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov je poskytovanie statusu tzv. chráneného oznamovateľa. Ak podáte trestné oznámenie, ochranu vám môže udeliť prokurátor. Ak upozorníte na správny delikt, ochranu vám môže priznať správny orgán, ktorý bude delikt preverovať. Úrad však môže byť nápomocný pri podaní žiadosti a vie Vás usmerniť počas celého procesu.
Status chráneného oznamovateľa Vás chráni pred odvetnými opatreniami zo strany zamestnávateľa. V čase, kým trvá Vás zamestnávateľ nielen nemôže prepustiť z práce, ale nemôže voči Vám spraviť ani iné odvetné opatrenie, napr. znížiť Vám plat, či preradiť Vás na inú, horšiu, pozíciu, ak takáto zmena súvisí s Vašim oznámením.
Práve na tieto situácie dohliada úrad v rámci tzv. preventívnej ochrany. Ale pozor! Táto ochrana sa nevzťahuje na situácie zlyhania zamestnanca pri výkone jeho práce.
Úrad poskytuje aj následnú ochranu, teda v prípadoch, kedy k odvetnému opatreniu zo strany zamestnávateľa došlo, môže úrad zakročiť a takých úkon „zmraziť“ na 30 dní.
V prípadoch, kedy oznámenie viedlo k odhaleniu závažnej protispoločenskej činnosti, môže úrad dokonca udeliť aj odmenu, a to do výšky 50-násobku minimálnej mzdy.
Kedy sa teda môžem obrátiť na úrad?
Ak ste sa ako účtovník napríklad dozvedeli, že vo vašej organizácii dochádza k machináciám, či neoprávnenému odpočtu DPH. Rovnako to platí o prípade, keď ako dobrovoľník pracujete vo firme, ktorá znečisťuje životné prostredie a vy ste sa o tom dozvedeli v rámci kompetencií, ktoré Vám boli zverené. Alebo ste natrafili na korupciu na pracovisku.
Ide o rozpočtovú organizáciu Ministerstva spravodlivosti SR, ktorej hlavnou náplňou je poskytovanie právnej pomoci v prípadoch osôb, ktoré spĺňajú podmienky.
Neplatí teda, že keď sa chcem vyhnúť poplatkom u advokáta, obrátim sa na Centrum právnej pomoci. Každý žiadateľ musí spĺňať náležitosti na poskytnutie tejto pomoci.
Právna pomoc môže mať formu právneho poradenstva, mediácia a aj zastúpenia pred súdom určeným advokátom alebo právnikom centra. Agenda pomoci je veľmi široká a nájdete ju na stránke centra. Ide o situácie v občianskoprávnych veciach, pracovnoprávnych veciach, rodinnoprávnych veciach a tiež cezhraničných sporoch.
Kto môže požadovať pomoc od centra?
Fyzická osoba má právo na poskytnutie právnej pomoci, ak
a) sa nachádza v stave materiálnej núdze,
b) nejde o zrejmú bezúspešnosť sporu a
c) hodnota sporu prevyšuje hodnotu minimálnej mzdy okrem sporov, v ktorých nie je možné hodnotu sporu vyčísliť v peniazoch.
Stav materiálnej núdze sa posudzuje nasledovne:
Za príjem podľa tohto zákona sa považujú príjmy fyzických osôb podľa osobitného predpisu6) po odpočítaní
a) poistného na verejné zdravotné poistenie,
b) poistného na nemocenské poistenie, poistného na starobné poistenie, poistného na invalidné poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
c) preddavku na daň alebo dane z príjmov fyzických osôb a
d) ďalších výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a na udržanie príjmov fyzických osôb.
Centrum právnej pomoci má zverený aj výkon ďalšej agendy, napr. osobný bankrot. Viac o ňom sa dozviete na stránke centra.
Pod týmto pojmom rozumieme prokuratúru a políciu. Napriek tomu, že v médiách sa obvinenia zo spáchania trestných činov objavujú až pričasto, väčšina občanov vie, že ide o prostriedok poslednej inštancie. Trestným činom je teda len to porušenie zákona, ktoré je definované v zákone č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon. Porušenia práva nižšej intenzity môžu byť kvalifikované ako priestupky, prípadne iné správne delikty.
Našťastie pre občana, pokiaľ koná v dobrej viere, posúdenie toho, či ide alebo nejde o trestný čin je na orgánoch činných v trestnom konaní a nemusí to vyhodnocovať on sám.
Trestné oznámenie môže podať každý občan na akejkoľvek polícii, prokuratúre alebo súde. Podanie je možné v prípade, že ste sa stali obeťou trestného činu, ale aj ak sa dozviete, že niekto vo vašom okolí bol trestným činom poškodený alebo sa sám dopustil trestného činu. Orgány ako polícia, prokuratúra a súdy medzi sebou spolupracujú a v prípade potreby vaše oznámenie postúpia ďalšiemu orgánu, ktorý sa bude podrobnejšie zaoberať danou záležitosťou.
Podanie je bezplatné. Občan nemá povinnosť predkladať dôkazy o spáchanom trestnom čine, ale je to jeho právo. Bližšie informácie sa nachádzajú na stránke Ministerstva spravodlivosti SR.
Prokuratúra však nemá pôsobnosť iba v trestných veciach. Má dozornú právomoc aj v správnej agende, napríklad vo veciach dozoru nad výkonom samosprávnych kompetencií. Viac sa dočítate v našej publikácií, ako kontrolovať samosprávu.
Nezávislý kontrolný úrad s veľmi širokými kompetenciami. Má však aj limitované kapacity, preto v mnohých prípadoch, ktoré by spadali pod jeho právomoc konať nebude môcť, pretože mu jednoducho bude chýbať dostatok personálu.
Vo svojej činnosti sa sústredí najmä na plnenie úloh, ktoré mu vyplývajú zo schváleného plánu, avšak je možné obrátiť sa naň aj formou podnetu.
Úrad vo svojej činnosti kontroluje hospodárenie štátnych orgánov a samospráv, ako aj nimi založených a zriadených právnických osôb, taktiež právnických osôb s majetkovou účasťou právnických osôb s verejným prvkom, ale aj s majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, či pohľadávkami, nad ktorými prevzala záruku SR alebo ich vykonávajú právnické osoby vo verejnom záujme.
Úrad zároveň kontroluje vyrubovanie a vymáhaní daní, ciel a iných poplatkov, či pokút a zároveň dodržiavanie povinností v rámci širokého spektra finančno-ekonomických vzťahov v hospodárstve.
Podrobný rozsah kontroly hospodárenia a kontrolnej pôsobnosti nájdete na stránke úradu.
O svojich zisteniach informuje úrad na svojom webovom sídle.
Kedy je teda možné obrátiť sa na úrad?
Prakticky vždy, pokiaľ ste identifikovali nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami alebo porušenie zákona v tomto smere. Opätovne ale treba zdôrazniť, že vzhľadom na limitované kapacity sa úrad prednostne venuje veľkým kauzám, t.j. prípadom, ktoré sa týkajú rádovo státisícových až miliónových porušení zákona. Nie je však vylúčené, že najmä v prípade hodnom osobitého zreteľa, systémových nedostatkov alebo veľmi dobre preukázanej dôkaznej situácie sa bude zaoberať aj inými prípadmi.
Nezávislý kontrolný a dohľadový orgán, zameriavajúci sa na oblasť verejného obstarávania. Nakoľko do jeho kompetencií patrí aj zabezpečovanie transparentnosti v procese verejného obstarávania, spravuje a vydáva elektronickú podobu Vestníka verejného obstarávania, ale tiež zabezpečuje metodické usmerňovanie účastníkov verejného obstarávania.
Čo to v praxi znamená?
Pre aktívneho občana je úrad najmä príležitosťou na získanie množstva dát o čerpaní verejných zdrojov. Práve verejné obstarávanie je formou, ktorá má zvýšiť prehľadnosť nakladania s financiami štátu, samospráv a „ich“ právnických osôb.
Na stránke úradu je preto možné vyhľadávať informácie v zozname hospodárskych subjektov, registri verejných obstarávateľov a ich profilov, taktiež vedie register osôb so zákazom participácie vo VO a už zmienený vestník.
Dôležité sú ale aj informácie o dohľade, kde získate informácie o ex ante kontrolných posúdeniach, uložených správnych deliktoch vo forme rozhodnutí o uložení pokuty, zákaze účasti vo VO, či osobitných konaniach.
Na úrad sa ale možno obrátiť aj s vlastným podnetom. Ako na to?
Pokiaľ existuje podozrenie pre pochybenie v procese verejného obstarávania, je možné obrátiť sa na úrad. Jeho odbor dohľadu môže vykonať kontrolu pred uzavretím zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, pred ukončením súťaže návrhov, pred zadaním zákazky na základe rámcovej dohody alebo pred ukončením postupu inovatívneho partnerstva.
Takáto kontrola môže nastať z vlastnej iniciatívy úradu, na základe podnetu kontrolovaného na výkon kontroly ním zadávanej zákazky alebo na základe námietok.
Konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného je možné aj po uzavretí zmluvy.
Zatiaľ čo námietky v konaní majú osobitnú formu, podnet ju zákonom určenú nemá. Aby sa však úrad podnetom zaoberal, úrad odporúča, aby obsahoval aspoň nasledovné náležitosti:
- označenie autora podnetu, kontaktné údaje (meno, priezvisko, adresa, príp. názov, sídlo, identifikačné číslo alebo iné obdobné údaje, telefonický alebo emailový kontakt, atď.),
- označenie verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8 ZVO, voči ktorej smeruje podnet (názov, adresa príp. sídlo, IČO, atď.),
- označenie verejného obstarávania (napr. názov predmetu zákazky, dátum a spôsob vyhlásenia verejného obstarávania, štádium verejného obstarávania, informácia o uzavretej zmluve), voči ktorému smeruje podnet, v prípade ak bola zákazka vyhlásená postupom v zmysle ZVO,
- označenie postupu, príp. uzavretej zmluvy (napr. názov predmetu zmluvy, dátum a spôsob jej uzavretia), voči ktorému smeruje podnet, v prípade ak pri uzatváraní zmluvy nebol použitý postup v zmysle ZVO,
- opis rozhodujúcich skutočností, ktorými malo dôjsť/došlo k porušeniu ZVO, príp. dôkazy, ak ich má autor podnetu k dispozícii.
Viac informácií v tomto smere sa dozviete v sekcií našej akadémie – Verejné obstarávanie.
Slovo monopol, či kartel sa v praxi objavuje často, ale nie vždy je úplne zrozumiteľné. Práve boj proti nim je základnou náplňou činnosti tohto úradu, zabezpečenie efektívnej činnosti ktorého Slovenskej republike prikazuje aj európska legislatíva.
Pod pojmom monopol sa totiž skrýva jedna alebo viacero firiem, ktoré majú dominantné postavenie na hospodárskom trhu, čo im umožňuje výhody v súťaži oproti ostatným participujúcim. Inými slovami a zjednodušene, ak sa na trh dostane priveľký hráč, dokáže brániť ostatným, aby súťaž medzi podnikateľmi fungovala efektívne.
Fungujúca hospodárska súťaž je pritom základom trhovej ekonomiky. Bez nej nemajú podnikatelia záujem zlepšovať svoje služby, znižovať ceny a bojovať o zákazníka.
Praktiky, ktoré potláčajú rozvoj trhovej ekonomiky sú prioritou úradu. Voľný pohyb osôb, tovarov a služieb je pritom základom Európskej únie. Tá má preto eminentný záujem na tom, aby protimonopolné úrady v členských štátoch fungovali čo najlepšie.
V akých prípadoch úrad koná?
Zabezpečuje najmä dodržiavanie zákonov a chráni hospodársku súťaž tým, že posudzuje:
- dohody medzi podnikateľmi, ktoré môžu ohroziť voľný trh;
- zneužívanie dominantného postavenia prihráčoch ktorí ho z podstaty ich činnosti majú (napr. Slovnaft) alebo ho môžu získať formou koncentrácie, teda veľkou transakciou medzi viacerými trhovými hráčmi (napr. zlúčenie viacerých maloobchodných reťazcov do jedného);
- konanie orgánov štátnej správy a samosprávy. Práve tento bod je zrejme pre bežného občana najdôležitejší, pretože aj štát, či samospráva môžu protežovať niektorého účastníka na trhu a tým mu vytvárajú dominantné postavenie, ktoré by inak nezískal.
Veľkou zložkou činnosti úradu je posudzovanie a koordinovanie poskytovania štátnej pomoci. Ide totiž o pomoc, ktorá je v niektorých prípadoch žiaduca, či dokonca nevyhnutná, ale výrazne kriví postavenie jednotlivých subjektov na trhu.
Kedy sa teda môžem obrátiť na úrad?
Obmedzovanie hospodárskej súťaže nemusí mať iba celoslovenské rozmery, či európske rozmery. Môže sa týkať aj lokálnych hráčov. Ak, napríklad, starosta obce rozdeľuje zákazky iba pre vybraných uchádzačov a neumožňuje participáciu iných podnikateľov, môže ísť o prípad, kedy je možné požiadať Protimonopolný úrad o zakročenie, či usmernenie. Alebo ak si podnikatelia rozparcelujú tzv. kartelovou dohodou územie, na ktorom budú podnikať a nebudú si vzájomne konkurovať, je to tiež práca pre úrad. Zjednodušeným príkladom môžu byť firmy zameriavajúce sa na zatepľovanie bytových domov. Na miestnom trhu pôsobia tri a aby si zabezpečili čo najväčší výnos, nebudú o jednotlivé zákazky bojovať v konkurenčnom prostredí, ale rozdelia si ulice. Pri žiadosti o predloženie cenových ponúk tak budú dohodnutí, ako postupovať, aby si navzájom „neprekážali“.
Vzory podaní nájdete na stránke úradu, a to podľa toho, či ide o kartelovú, vertikálnu dohodu, zneužívanie dominantného postavenia alebo obmedzovanie súťaže orgánmi štátnej správy, či samosprávy.
Podanie možno urobiť elektronicky, poštou alebo osobne na úrade. Dohodnúť sa možno aj na podmienke zachovania anonymity.
Pri vymenovaní kontrolných orgánov nemožno obísť hlavného kontrolóra obec. Jeho postavenie upravuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Ide o hlavný kontrolný bod na úrovni každej samosprávy. Žiaľ, stále sa stretávame so situáciami, že obce svojich kontrolórov nevolia alebo ich volia iba na tzv. mikroúväzky. To je problém najmä s ohľadom na efektívnu možnosť výkonu kontroly v obci, aby neprebiehala iba formálnym spôsobom.
Na hlavného kontrolóra sa môžete obrátiť prakticky so všetkými záležitosťami, ktoré sú podozrivé na úrovni samosprávy. Od nemožnosti prístupu k informáciám alebo iného porušenia individuálnych práv, cez problémy pri prijímaní všeobecne záväzných predpisov (napr. VZN) až po nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami.
Ako sa obrátiť na kontrolóra, čo by mal podnet obsahovať ako aj praktické návody sme pre vás pripravili v samostatnom výstupe. Viac sa dočítate v našej publikácií, ako kontrolovať samosprávu.