Hoci je petícia pojem široko používaný, nie každý vie, aký obsah sa za ním skrýva. Ide v princípe o akúkoľvek žiadosť, návrh alebo sťažnosť vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu. Tak petíciu definuje zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve, ktorý je základnou právnou reguláciou.
Napriek tomu platí, že nie každý list, ktorý napíšete verejnému orgánu bude mať charakter petície. Musí spĺňať isté náležitosti, ale tiež platí, že aby petícia mala želaný efekt, nemožno ju poslať komukoľvek.
Poďme teda po poriadku.
Na koho sa zákon o petíciách vzťahuje?
Petície je možné zasielať orgánom verejnej moci, teda:
- štátnym orgánom (ministerstvám, ústredným orgánom štátnej správy, okresným úradom, daňovým, colným úradom a pod.)
- orgánom územnej samosprávy (t.j. obciam a VÚC) a tiež
- osobám, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb (napr. škole, ktorá v konkrétnom prípade rozhoduje o prijatí alebo neprijatí žiakov do vyučovacieho procesu).
Pokiaľ inštitúcie, či konkrétne osoby nespadajú pod niektorú z vyššie uvedených kategórií, zákon o petičnom práve sa na nich nevzťahuje.
Zoberme si príklad.
Súkromná firma plánuje na svojom pozemku vystavať závod, ktorý ovplyvní dianie i životné prostredie v celej obci. Samotná firma nie je osobou, na ktorú by sa petičné právo vzťahovalo. V oblasti územného plánovania však môže mať rozhodujúce slovo obec a rovnako to platí aj na početné vyjadrenia, či povolenia v stavebnom konaní. S petíciou o nesúhlase s výstavbou sa preto treba obrátiť priamo na obec, t.j. na obecné zastupiteľstvo, resp. starostu.
Zákon garantuje, že vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť a výkon tohto práva nesmie byť nikomu na ujmu. Akékoľvek odvetné opatrenia v súvislosti s realizáciou petície by preto boli protiprávne.
Náležitosti petície
Zo svojej podstaty je petícia podaním, ktoré si vyžaduje hromadné zapojenie verejnosti. Každý môže vyzývať verejnosť, aby podporila jeho petíciu. Nesmie však odporovať zákonu, ani vyzývať na jeho porušovanie, resp. obmedzovanie práv iných.
Na zostavenie petície, obstaranie podpisov pod ňu a doručenie petície orgánu verejnej moci môžu osoby podávajúce petíciu vytvoriť petičný výbor. Ide o neformálne združenie osôb, ktoré samostatnú právnickú osobu nevytvárajú.
Nevyžaduje sa preto osobitná forma spolupráce, či dokumentu.
Spomedzi seba je v petičnom výbore potrebné zvoliť zástupcu, ktorý musí byť starší ako 18 rokov.
Petíciu možno vyhotoviť listinne alebo elektronicky. Pod text výzvy je následne možné pripájať podpisy osôb, ktoré sa rozhodli ju podporiť.
Okrem mena a priezviska je nevyhnutné uviesť aj adresu a podpis, resp. názov a sídlo, pokiaľ ide o právnickú osobu + podpis osoby oprávnenej za túto právnickú osobu konať. Je dôležité, aby všetky náležitosti boli čitateľné.
V prípade elektronicky vyhotovovanej petície sa namiesto podpisu uvádza adresa elektronickej pošty, resp. schránky alebo je možné použiť zaručený elektronický podpis.
Podanie petície
Petícia musí byť písomná, označená slovom "petícia" a musí obsahovať predmet verejného alebo iného spoločného záujmu. Každý člen petičného výboru uvedie v petícii meno, priezvisko a adresu pobytu. Zástupca pripojí v petícii k svojmu menu, priezvisku a adrese pobytu aj podpis.
V elektronickom vyhotovení je možné podať petíciu aj prostredníctvom petičného systému alebo elektronicky, avšak so zaručeným elektronickým podpisom.
Ak petícia nemá náležitosti stanovené zákonom, príslušný orgán verejnej moci do 10 pracovných dní od jej doručenia písomne vyzve zástupcu, aby odstránil jej nedostatky najneskôr do 30 pracovných dní od doručenia výzvy.
Vybavenie petície
Orgán verejnej moci je povinný petíciu prijať. Ak z obsahu petície vyplýva, že nie je príslušný vybaviť ju, petíciu do 10 pracovných dní odo dňa jej doručenia postúpi príslušnému orgánu verejnej moci a oznámi to zástupcovi.
Ak sa v ustanovenej lehote nedostatky petície neodstránia, orgán verejnej moci petíciu odloží.
Príslušný orgán verejnej moci je povinný prešetriť a vybaviť petíciu tak, aby zistil skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom.
Výsledok vybavenia petície písomne oznámi do 30 pracovných dní od doručenia petície alebo od odstránenia jej nedostatkov. Túto lehotu je možné predĺžiť vo zvlášť zložitých prípadoch na 60 dní.
Ak petíciu nemožno vybaviť, príslušný orgán o tom písomne a s odôvodnením informuje zástupcu. Orgán verejnej moci je povinný zverejniť výsledok vybavenia petície na svojom webovom sídle, ak ho má a na elektronickej tabuli, a to do 10 pracovných dní od jej vybavenia.
Orgán verejnej moci nie je povinný prerokovať petíciu, ak jej obsahu vyhovie v plnom rozsahu.
Spor o vybavenie petície
Niekedy sa stáva, že na vybavenie petície sa cíti byť oprávnených viacero subjektov alebo ani jeden.
Ak vznikne spor o príslušnosť na vybavenie petície, orgán verejnej moci, ktorý petíciu prijal, ju do desiatich pracovných dní odo dňa, keď sa o spore dozvedel, postúpi na rozhodnutie Úradu vlády Slovenskej republiky.
Ten do 10 pracovných dní rozhodne, kto je príslušný na vybavenie alebo petíciu vybaví sám.
Koľko podpisov potrebujeme?
Exaktné číslo zákon nestanovuje.
Platí ale, že ak petíciu podporí aspoň 10 000 osôb, prerokuje ju príslušný orgán verejnej moci s pôsobnosťou pre celé územie Slovenskej republiky so zástupcom a petičným výborom. Ak v petícii nie je určený petičný výbor, má zástupca právo prizvať na prerokovanie najviac ďalšie dve osoby.
Ak petíciu podporilo najmenej 1000 osôb alebo aspoň 8 % osôb oprávnených voliť do orgánov samosprávy príslušnej obce, prerokuje petíciu iný vecne príslušný orgán verejnej moci. Týmto spôsobom sa teda rozlišuje, či petícia smeruje k záležitosti celoslovenského alebo regionálneho charakteru. Pokiaľ petícia v samospráve má stanovené náležitosti a počet podpisov, je zastupiteľstvo povinné petíciu prerokovať na svojom zasadnutí a umožniť zástupcovi, resp. členom petičného výboru vystúpenie počas prerokovania.
Osobitné zákony – osobitné povinnosti
Okrem všeobecného petičného práva existujú aj samostatné úpravy v osobitných zákonoch. Jedným z nich je petícia podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
Ak ju podpíše aspoň 30% oprávnených voličov v obci, je pre obecné zastupiteľstvo záväzným podnetom na vyhlásenie miestneho referenda. Ide o silný nástroj miestnej participácie, nakoľko týmto referendom možno žiadať aj odvolanie starostu alebo rozhodovanie o najzávažnejších otázkach v obci.
Takúto petíciu overujú aspoň traja poslanci určení obecným zastupiteľstvom, ktorí nemôžu byť členmi petičného výboru, a starosta. Starosta, samozrejme, neoveruje petíciu smerujúcu k vyhláseniu referenda o odvolaní starostu.
Petícia môže smerovať aj ku snahe o rozdelenie obce. Dohodu o rozdelení obce a ďalšie dokumenty podpisuje starosta obce a splnomocnenec petičného výboru alebo osoba určená v petícii.
Osobitne dôležitá je petícia aj pri výkone volebného práva. Podrobnosti ustanovuje zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Petíciou na základe tohto zákona je napr. možné podporiť kandidáta do prezidentských volieb, prípadne žiadať o vyhlásenie referenda.